Palygino mokymo programas: tarptautiniai egzaminai leidžia išvengti „vienos dienos loterijos“

Jau ne vienerius metus diskutuojama, ar Lietuvos valstybinių brandos egzaminų tvarka atitinka pasaulines ugdymo tendencijas ir ar ji vis dar yra tinkama šiuolaikiniams mokiniams. Ugdymo specialistai teigia, kad gerosios praktikos pavyzdžių toli ieškoti nereikia.

Šiemet Klaipėdoje išleista pirmoji Tarptautinio bakalaureato ugdymo programos abiturientų laida, kuri laikė egzaminus pagal visame pasaulyje pripažintos ugdymo programos gaires. Pasak ugdymo specialistų, šios programos egzaminai suteikia galimybę mokiniams parodyti ne tik teorines, bet ir praktines žinias.

Programa vertinama ir Lietuvos ir užsienio aukštojo mokslo įstaigų

Tarptautinio bakalaureato (IB) (angl. International Baccalaureate) diplomo programa – tai vidurinio ugdymo (III ir IV gimnazijos klasės) programa, kuri yra pripažįstama tarptautiniu mastu.

Šios programos diplomus itin palankiai vertina užsienio mokslo įstaigos – tai tiesiausias kelias į geriausius pasaulio universitetus. Taip pat šis diplomas pripažįstamas ir palankiai vertinamas  Lietuvos aukštosiose mokyklose.

Tarptautinio bakalaureato mokyklas visame pasaulyje vienija bendra filosofija, kurios esmė – aukšta ugdymo kokybė ir mokymosi tarptautiškumas. Ši programa garsėja aukštais reikalavimais mokslo kokybei, kalbų mokymuisi, matematikos ir pasaulio pažinimui.

Jos ugdymo procese nuolat akcentuojamos tokios vertybės kaip smalsumas, atvirumas pasauliui, principingumas, sąžiningumas ir savikritiškumas.

Rezultatai pateisino lūkesčius

Tarptautinės mokyklos statusą šiemet įgijęs Klaipėdos licėjus šią vasarą išleido pirmąją abiturientų laidą, kuri laikė baigiamuosius egzaminus pagal IB ugdymo programos gaires.

Kaip teigia Klaipėdos licėjaus direktorė dr. Regina Kontautienė, nors nežinomybės dėl egzaminų turinio buvo nemažai, mokinių rezultatai ir egzamino formatas pateisino lūkesčius.

Visi 12 mokinių, kurie šiemet laikė egzaminus pagal IB programą, juos išlaikė. Net 20 kartų, vertinant skirtingas disciplinas, mūsų mokiniams pavyko surinkti maksimalų galimų balų skaičių. Kadangi tai buvo pirmieji mūsų Tarptautinės bakalaureato programos egzaminai, pasirengimas sukėlė nemažai jaudulio, tačiau egzaminų užduotys ir jų rezultatai tikrai pateisino mūsų lūkesčius. Džiaugiamės, kad Klaipėdos licėjaus IB programos egzaminų rezultatai šiemet buvo aukštesni nei bendras pasaulinis Tarptautinio bakalaureato tinklo mokyklų egzaminų vidurkis, – teigia licėjaus vadovė.

6 egzaminai užsienio kalba

Jei pagal nacionalinę ugdymo programą Lietuvoje besimokantys ir brandos atestatą norintys gauti mokiniai privalo laikyti bent du brandos egzaminus, tai abiturientai, kurie mokosi pagal Tarptautinio bakalaureato programą, privalo laikyti 6-ių skirtingų disciplinų egzaminus (gimtosios kalbos ir literatūros, užsienio kalbos, socialinių mokslų, gamtos ir taikomųjų mokslų, matematikos bei pasirenkamojo dalyko). Be to, visi egzaminai yra laikomi anglų kalba.

Tačiau skirtingai nei nacionalinės, IB ugdymo programos egzaminų vertinimą sudaro kelios dalys, kurios apima ir savarankiškus tiriamuosius darbus, kurie yra atliekami bei vertinami dar iki egzaminų sesijos pradžios.

Norėdami išlaikyti IB programos baigiamuosius egzaminus mokiniai privalo kiekvienoje iš disciplinų parengti vadinamą vidinio vertinimo darbą. Tai praktiniai arba tiriamieji darbai, kuriuos mokiniai atlieka savarankiškai mokslo metų laikotarpiu. Šiuos darbus vertina ugdymo įstaigos pedagogai, o jų rezultatus virtualiai moderuoja tarptautiniai ekspertai. Šių darbų vertinimo rezultatai, priklausomai nuo disciplinos, sudaro nuo 15 iki 30 proc. egzamino vertinimo, o juos pateikti ir įvertinti reikia dar iki pavasario vidurio. Be šių darbų mokiniai negali laikyti IB baigiamųjų egzaminų, – paaiškina Klaipėdos licėjaus Tarptautinio bakalaureato ugdymo programų koordinatorė Ramunė Petrauskienė.

Vienam egzaminui – ne viena diena

Pasak R. Petrauskienės, skirtingai nei nacionalinės ugdymo programos egzaminai, kurie yra laikomi tą pačią dieną ir jiems dažniausiai skiriamas neperskiriamas laiko tarpas, IB egzaminas yra išskirstytas atskiromis dalims, kurioms skirti skirtingi laiko limitai.

Pagrindiniai kiekvienos disciplinos IB egzaminai dažniausiai susideda iš trijų ar dviejų dalių. Kiekvienai daliai yra skirtas atskiras laiko limitas. Atskiros egzamino dalys gali netgi būti laikomos ne viena po kitos, o pavyzdžiui kelių valandų ar net parų skirtumu, – teigia ugdymo specialistė.

Maksimalus IB aukštesnės pakopos egzaminų vertinimas yra 7 balai ir, pagal mūsų šalyje galiojančią tvarką, šis balas yra konvertuojamas į nacionalinio brandos egzamino rezultato 100 procentų, kuomet IB programos mokiniai stoja į Lietuvos aukštojo mokslo įstaigas.

Baigiamųjų IB egzaminų balų sumą sudaro šešių egzaminų įvertinimai ir papildomi balai už išplėstinį rašinį ir pažinimo teorijos rašinį. Diplomui gauti būtina surinkti mažiausiai 24 balus, o didžiausia galima balų suma yra 45 balai.

Egzaminai, aprėpiantys platesnes mokinių žinias

Pasak Klaipėdos licėjaus matematikos mokytojos dr. Linos Dreižienės, sudėtinis IB egzaminų vertinimas leidžia susidaryti platesnį mokinio žinių paveikslą ir suteikia jam galimybę įgytas mokslo žinias efektyviau pritaikyti praktikoje.

Švietimo specialistai nemažai kalba apie tai, kad mūsų ugdymo programos turėtų labiau orientuotis į ugdymo gylį. Mokiniai turėtų daugiau įgyti ne teorijos, o mokslinių praktinių žinių. IB programa kaip tik ir leidžia labiau gilinti praktines mokslo pritaikymo žinias, kurios yra ir itin svarbios ir egzamino vertinimo bale, – sako ugdymo specialistė.

Tokioms mintims pritaria ir R. Petrauskienė, kuri teigia, kad IB egzamino formatas eliminuoja ir netikėtumo faktorių, kuris dažnai mokiniams pakiša koją nacionalinės programos brandos egzaminuose.

Egzaminų laiko išskaidymas ir praktinių bei tiriamųjų darbų įtraukimas į vertinimo balų sistemą leidžia išvengti netikėtumo faktoriaus. Mokinys išvengia vienos dienos loterijos, kur viskas pastatyta ant tos vienos dienos aplinkybių ir tuometinės mokinio būsenos. IB programos egzamino formatas palengvina mokiniui psichologinę naštą, nes jo egzaminų balas priklauso ir nuo anksčiau įdėto jo darbo bei leidžia parodyti daugiau savo stipriųjų pusių, – teigė Klaipėdos licėjaus Tarptautinio bakalaureato ugdymo programų koordinatorė.

Padeda pasiruošti studijoms aukštojo mokslo įstaigose

Tarptautinio bakalaureato programos privalumus pastebi ir pirmosios Klaipėdos licėjaus pirmosios IB laidos mokiniai.

Net 5-iuose iš 6-ių egzaminų maksimalų balų skaičių surinkęs licėjaus abiturientas Augustas Jasiūnas teigia, kad IB programa mokiniams suteikia geresnes sąlygas pasirengti studijoms aukštojoje mokykloje.

Pagal IB programą pradėjau mokytis vienuoliktoje klasėje ir iškart pastebėjau, kad joje labai daug dėmesio skiriama savarankiškam mokinių mokymuisi. Tai programa, kuri moko mokytis patiems. Be to, jos metu daug dėmesio ir laiko skiriama įvairiomis praktinėms užduotims ir tyrimams. Tai labai primena ugdymo metodiką aukštosiose mokyklose, todėl šiandien jau pusiau juokaudamas galiu teigti, kad aukštosios mokyklos mokymo programa mane kažin ar kažkuo labai nustebins, – teigė A. Jasiūnas.

Pasak vaikino, kuris specialiai dėl galimybės mokytis pagal IB programą iš Šiaulių atvyko gyventi į Klaipėdą, šiemetinis Tarptautinio bakalaureato egzaminų turinys jį maloniai nustebino, mat jų metu reikėjo pademonstruoti itin platų žinių spektrą.

IB programos egzaminai tikrai buvo labai subalansuoti ir apėmė labai platų ugdymo programos spektrą. Kiek teko su kitais diskutuoti apie nacionalinių brandos egzaminų užduotis ir koncepciją, tai šių egzaminų užduotys dažnai būna sukoncentruotos į tam tikras temas. Ir jei ta tema būna tavo žinių Achilo kulnas, egzaminas tau tam tikra loterija ir nebūtinai atspindi tavo bendrą žinių lygį. IB egzaminų formatas leidžia tokių dalykų išvengti, – kalba abiturientas.

Klaipėdos licėjuje Tarptautinio bakalaureato programa pradėta vykdyti nuo 2019 metų. Nuo praėjusių mokslo metų pagal IB programą galimybes mokytis licėjuje jau turi ne tik vyresnių klasių moksleiviai, bet ir mokiniai nuo 6-os klasės.